2019: Vuosi onnellisuudelle

2018 oli yksi elämäni vaikeimmista vuosista. Vuosi sitten luulin sen olevan käännöskohta, jossa pitkään jatkunut huonon olon kierre vihdoin katkeaisi ja palaset loksahtaisivat paikalleen. Kun lopputulos oli päinvastainen ja palapeli hajosikin palasiksi, tuli siitä erityisen vaikea.

Joka vuosi toivon olevani hieman onnellisempi tulevana vuonna ja vaikka vuodet ovatkin olleet vaikeita, olen tavallaan silti edennyt tässä. En kuitenkaan ole aktiivisesti vielä pyrkinyt parantamaan oloani keskittyen itse onnellisuuteen, vaan muihin yksittäisiin tavoitteisiini. Nyt kun edeltävä vuosi on polttanut minut tuhkaksi, voin vihdoin asettaa onneni etusijalle.

Tänä vuonna tavoittelen yhtä sun toista. Koitan saada blogiani yhä parempaan suuntaan, valmistua ja tehdä paljon pieniä ja vähän isompiakin muutoksia elämässäni. Kaikki nämä ovat kuitenkin sivutehtäviä, joiden tarkoitus on yksinkertaisesti auttaa minua saavuttamaan suurimman tavoitteeni. Kun vuosi päättyy, aion aidosti olla paljon onnellisempi, kuin viimeiseen muutamaan vuoteen.


Tänä vuonna en aio sokeasti tavoitella asioita vain niiden saavuttamisen vuoksi, vaan keskityn arvioimaan tekevätkö ne minusta todella onnellisemman. Aion myös olla rohkeampi ja päästää irti asioista, jotka eivät johdata minua oikeaan suuntaan. Uuden vuoden juhlinnan yhteydessä vietin viimeistä kertaa aikaa monien ihmisten kanssa, joita en välttämättä tule näkemään pitkään aikaan.

Olen koittanut vuoden 2018 elää ajatuksella, ettei minun pidä luopua mistään onneni eteen ja ettei se ole reilua. Ajattelin olevani rohkea, kun en suostunut luovuttamaan, vaikka oikeasti pakoilin tosiasioita. Niinpä tänä vuonna aion olla juuri niin rohkea, kuin uskon olevani. Hyväksyn sen, että voidakseni saada uuden alun ja löytääkseni rauhan sydämestäni, minun täytyy luopua juhlista ja osittain myös ihmisistä, joista en haluaisi.

Koitan löytää uusia kavereita, tutustua uusiin ihmisiin ja toivottavasti myöhemmin voin myös palata näkemään kaikkia niitä, joista nyt joudun hetkeksi luopumaan.


Vaikka vuosi 2018 oli musertava, uskon sen olleen tärkeä askel kohti onnellista elämää. Sen myötä sain aloitettua blogini ja myös otettua ensimmäisiä askelia ystävyyssuhteideni vaalimiseen. Vie aikaa, että löydän tavan ja rohkeuden ylläpitää ihmissuhteitani kunnolla, mutta uskon ottavani askeleen joka päivä vähän lähemmäs oikeaa suuntaa.

2018 myös opetti minulle paljon itsestäni. Se ajoi minut kehopositiivisuuden tielle ja opetti minua arvostamaan itseäni ja laittamaan itseni etusijalle. Se myös näytti minulle, että olen vahvempi ja rohkeampi, kuin uskoinkaan. Se rakensi perusteet, joiden päälle voin rakentaa onnen, johon en vielä tuolloin uskonut.


Kaikki ei maagisesti muutu vuoden vaihteessa, mutta minulle uudessa vuodessa on silti taikaa. Se on hetki, jolloin menneen voi jättää taaksensa ja kohdata elämän uudelta pohjalta. Se antaa voimaa tehdä valintoja, jotka tuntuvat pelottavilta. Uusi vuosi on uusi luku, tai ehkä jopa alku kokonaan uudelle osalle. Se on hetki, jolloin menneen vuoden opitut asiat voi sisäistää ja samalla jättää menneen vuoden taakan jälkeensä.

Minulle se on erityisesti merkki siitä, että selvisin vuoteen 2019 ja nyt minulla ei ole mitään menetettävää. Päivä ennen uutta vuotta pelkäsin, etten kestä enää. Nyt vuosi on vaihtunut ja tiedän, että on aika tehdä U-käännös ja löytää uusi tie. Vuonna 2019 en aio enää vaipua epätoivoon, vaan herään joka aamu vääntäen hymyn kasvoilleni vaikka väkisin. Selvisin vuodesta 2018, joten tänä vuonna tiedän, että selviän mistä vain, kunhan tarpeeksi uskon itseeni.

Olipa vuosi 2019 vuosi muiden joukossa, tai merkittävä kohta elämässäsi, on se toivottavasti paras vuotesi tähän saakka. Hyvää uutta vuotta!


Teitkö sinä uuden vuoden lupauksia tai onko sinulla jotain mitä odotat erityisesti tältä vuodelta?

Kommentit

Joko olet lukenut nämä?

Ulkopuolisuuden tunnelukko

Johdanto tunnelukkoihin

Koko on vain numero